Blog

A/B testen met Google Optimize

A/B Testen Google Optimize

Hoe zorg je ervoor dat de gebruikerservaring op jouw website goed is?

Je wilt zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website krijgen maar de gebruikerservaring van bezoekers is van essentieel belang om van dit bezoek ook daadwerkelijk een succes te maken.
Verbeter het beslisproces van bezoekers op de website met A/B testen via Google Optimize!

Welke A/B tests kunnen gedaan worden?

  • Content: titel, call to actions: Is het voor bezoekers direct duidelijk wat jouw bedrijf te bieden heeft en wat bezoekers moeten doen om er gebruik van te maken?
  • Formulieren en checkout proces: Uit hoeveel stappen mag het proces en formulier bestaan? Zijn alle stappen duidelijk voor de bezoekers?
  • Afbeeldingen: Is het beter om een product te tonen of spreekt het bezoekers meer aan om een persoon te zien die het product gebruikt? Kan de afbeelding het beste links of rechts op de website getoond worden, boven de tekst of juist onderaan de pagina?
  • Kleur van buttons: Het is belangrijk dat de kleuren die gebruikt worden op de website passen bij de huisstijl maar ook bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Is het beter om bijvoorbeeld de kleur oranje te gebruiken of werkt juist groen beter?

Voor het starten met een A/B test is het belangrijk om te onderzoeken welke problemen of patronen er zijn die je wilt verbeteren. Stel een hypothese op zodat duidelijk is wat getest wordt, welke periode, voor welke doelgroep en welke aspecten hiermee verbeterd zullen worden.

Tools voor het A/B testen van websites

Om patronen en problemen te onderzoeken kunnen diverse marketing tools gebruikt worden.

Google Analytics (funnel) analyse
Google Analytics is een tool om te analyseren hoeveel bezoekers er op een website komen, welke pagina’s bezocht worden en hoeveel tijd bezoekers gemiddeld op de website blijven. Gebruik Google Analytics funnels om te achterhalen hoeveel bezoekers een checkout proces starten en waar bezoekers eventueel het checkout proces verlaten.

Hotjar
Via Hotjar kan je gebruik maken van Heatmaps, scrollmaps, session recordings, surveys en form Analytics.
Deze Hotjar tools geven inzicht in het gedrag van bezoekers op de website en zijn daarmee zeer geschikt om patronen en problemen te ontdekken.

5 Second Usability Test
Zodra een bezoeker op jouw website terecht is gekomen wil je dat het meteen duidelijk is wat je voor hen kan betekenen. Dankzij deze test kan je inzichtelijk maken in hoeverre de eerste indruk inderdaad past bij de boodschap die je wilt overbrengen met de website. Hierbij zul je antwoord krijgen op vragen als:
– Wat onthouden bezoekers van jouw website als ze de website 5 seconden zien?
– Is het voor bezoekers in 5 seconden helemaal duidelijk wat jij verkoopt?
– Waarom bezoekers bij jou moeten zijn in plaats van bij een van de concurrenten?

Fases van het besluitproces

De prestaties van de website zijn onder te verdelen in drie fases van het besluitproces.

Top funnel

  • Klikken op belangrijke pagina’s
  • Social shares
  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde sessieduur

Deze statistieken worden gebruikt als het de doelstelling is om bezoekers verder op de website te laten navigeren. Hierbij worden vooral A/B tests gedaan op de homepagina.

Mid funnel

  • Producten aan de winkelwagen toevoegen
  • Inschrijving nieuwsbrief
  • Brochure of offerte aanvragen

Deze statistieken worden gebruikt als de doelstelling gericht is op een stijging van het aantal leads. Hierbij kunnen A/B tests gedaan worden op de categoriepagina en productpagina.

Bottom funnel

  • Bestellingen
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Opbrengst per bezoekers

Deze statistieken worden gebruikt bij e-commerce doelstellingen. Hierbij worden A/B tests uitgevoerd in het checkout proces, hierbij horen vragen als “waar in het bestelproces verlaten bezoekers de website?” en “welke wijzigingen in het bestelproces zorgen voor meer bestellingen en meer opbrengst?”.

Het is verstandig om met A/B testen te beginnen in de bottom funnel. Wijzigingen in het bestelproces kunnen direct zorgen voor meer opbrengst. Zorgen dat bezoekers beter op de website kunnen navigeren (top funnel) is goed, echter als bezoekers vervolgens de website verlaten in het checkout proces zorgt deze A/B test niet voor meer opbrengst.

Wil je meer weten over A/B testen en de mogelijk kansen die dit geeft voor jouw bedrijf?
Vul het contactformulier in voor meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *