Blog

Welke verkoopkanalen zet jij in?

LOOP Online - Channable

Het liefst wil je met jouw producten zichtbaar zijn op de marketingkanalen die voor jou het beste resultaat opleveren. Welke kanalen dit zijn kun je het beste achterhalen door het zelf te testen en ervaren. Ieder product heeft immers een eigen doelgroep waardoor het succes per kanaal verschillend kan zijn.
Tevens wil je advertenties alleen inzetten voor producten die je op voorraad hebt en vooral in deze periode, waarbij veel online wordt gekocht, kan je voorraad wisselend zijn.

❓Hoe kun je campagnes efficiënt beheren over verschillende kanalen en zorgen voor een actueel aanbod in je campagnes zonder dit zelf handmatig te controleren en aan te passen?

Gebruik Channable, de automatiseringstool voor het beheren van feeds en campagnes op verschillende verkoopkanalen zoals Google Ads, Bing Ads (Microsoft Advertising), Facebook, bol.com en Amazon.

Aan de slag met Channable

Hieronder een aantal stappen en tips die jou kunnen helpen bij het opzetten van Channable campagnes.

Project aanmaken in Channable

In het Channable account maak je een project aan. Het aantal projecten dat je aan kunt maken is afhankelijk van het abonnement dat je hebt gekozen.
Ben je internationaal actief met je webshop? Maak dan per taal een apart project aan.

Channable feed aanmaken

Producten worden in Channable geïmporteerd via een feed of een API koppeling.
Heb je een vaak gebruikt eCommerce platform zoals WooCommerce? Je kunt dan gebruik maken van plugins om productdata op een snelle manier in Channable te importeren.

Binnen één project kunnen datafeeds voor meerdere kanalen worden gebruikt, wel zo efficiënt!
Voor iedere feed kun je productdata tot op productniveau aanpassen. De Channable feed of API koppeling is daardoor eenvoudig te gebruiken voor productpromoties op verschillende verkoopkanalen zoals Google Ads, Bing Ads, Facebook, bol.com en Amazon.

Channable regels aanmaken

Zijn de producten in je Channable account geïmporteerd?
De meeste velden zoals merk, prijs etc. worden automatisch goed ingevuld in Channable o.b.v. de velden uit de feed.

Het aanmaken van regels geeft jou de mogelijkheid om de feed en velden verder te optimaliseren. Een aantal voorbeelden van regels die je kunt aanmaken:

  • Productprijzen
    Bijvoorbeeld producten onder een bepaalde prijs niet opnemen in de campagnes omdat deze niet interessant genoeg zijn qua marge.
  • Productvoorraad
    Als een product niet op voorraad is dan hoeft deze niet opgenomen te worden in de campagne.
  • Titel van de feed optimaliseren
    Bijvoorbeeld als het merk van een product niet getoond wordt in de titel dan kun je dit zelf toevoegen met behulp van regels.
  • Legen velden invullen
    Is een veld zoals verzendkosten nog niet ingevuld en biedt jouw bedrijf gratis verzending bij producten boven de €40?
    Maak dan een regel aan met de voorwaarden ‘’als het veld verzendprijs leeg is en de prijs van een product is groter dan €40, dan neem verzendkosten en plaats waarde 0’’.

Productcategorisering in Channable

De basis van de feed, zoals de velden en regels die je hebt aangemaakt, kunnen gebruikt worden voor meerdere kanalen.
Ieder kanaal heeft wel eigen criteria waaraan een feed moet voldoen, zo wil Google graag per product weten in welke Google productcategorie dat product valt. Productcategorisering helpt Google om de Shopping advertenties te tonen aan de juiste doelgroep.

Channable helpt met de categorisering per kanaal door suggesties te doen, je moet natuurlijk altijd zelf goed blijven nadenken of dit daadwerkelijk de meeste geschikte categorie is voor jouw product.

Channable campagnes opzetten

Je kunt Google Ads Search campagnes, Bing Ads Search campagnes en Shopping campagnes opzetten in Channable.
De Channable SEA tool biedt de mogelijkheid om tekstadvertenties op te bouwen op basis van de datafeed.
Velden uit de datafeed zoals merk en productcategorie kunnen daarnaast eenvoudig gebruikt worden om zoekwoorden te generen.

Voordelen Channable

Channable wil het beheren van feeds en campagnes zo eenvoudig mogelijk maken. Om dit mogelijk te maken hebben ze verschillende functionaliteiten ingebouwd zoals feed plugins, automatisch categorieën genereren en de SEA tool om advertenties te bouwen.
Ondanks deze functionaliteiten zal je ervaren dat het inrichten van het Channable account, de feed en de campagnes veel tijd van je vraagt. Zoals je in deze blog kunt lezen zijn er namelijk veel stappen die je moet doorlopen. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden voordat je de keuze maakt om aan de slag te gaan met Channable.
Zorg ervoor dat je voldoende tijd neemt voor de opzet, een goede opzet is belangrijk om later de gewenste resultaten te kunnen behalen!

Een aantal voordelen bij het gebruiken van Channable:
1) Actuele voorraad
Producten die niet op voorraad zijn worden niet meer gebruikt in campagnes.
Channable haalt één keer in de 24 uur productdata op, dit zorgt voor een actueel aanbod in je campagnes.
Mocht je een snel wisselende voorraad hebben dan kun je contact met Channable opnemen om de productdata ieder uur op te halen.

2) Datafeed is te gebruiken voor de opzet van Search campagnes
Een ander voordeel is dat er per product, Search campagnes opgezet kunnen worden, aan de hand van de datafeed.
Je moet zelf een goede strategie en campagne structuur bedenken. Channable maakt het eenvoudiger om alle Search campagnes op te zetten, die passen bij je strategie.

3) Dynamische prijzen
Prijzen kunnen dynamisch in tekstadvertenties worden getoond. Indien prijzen op de website veranderen dan worden de tekstadvertenties onderbroken en worden automatisch nieuwe tekstadvertenties opgezet met de juiste prijzen.

4) Nieuw aanbod automatisch in campagnes
Een groot voordeel wat wij ervaren is dat nieuwe merken en producten automatisch worden toegevoegd aan campagnes.
Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om biedingen automatisch aan te passen voor nieuw toegevoegde producten, dit moet voorlopig nog handmatig gebeuren.
Channable is voortdurend bezig met het toevoegen van nieuwe functionaliteiten dus we verwachten dat ook dit op termijn geautomatiseerd zal kunnen plaatsvinden.

We hopen je met de informatie uit deze blog op weg te hebben kunnen helpen bij het opzetten van Channable campagnes.
Meer weten over de mogelijkheden van automatisering in Google Ads?
Lees dan onze blog over marketing automation.

Wil je het opzetten en beheren van je Channable campagnes liever uitbesteden?
Neem dan contact met ons op, we gaan er graag voor je mee aan de slag zodat ook jouw bedrijf zichtbaar is op verschillende verkoopkanalen.