fbpx
LOOP Online - nieuwsbrief

Tips voor het opstellen van een succesvolle nieuwsbrief

E-mailmarketing is een goede manier om in contact te blijven met je klanten. ??
Zo kun je via een nieuwsbrief klanten op de hoogte houden van de mogelijkheden om in deze bijzondere tijden met je bedrijf in contact te blijven.
Daarnaast kun je leuke updates over je bedrijf of over de branche delen, om op deze manier klanten geïnteresseerd en betrokken te houden.
Benoem in de e-mail tot slot nog een mooie aanbieding en wie weet zorgt de e-mail dan ook nog voor online verkoop.?

Tip: Durf e-mailadressen uit je lijst te verwijderen.

Besteed de tijd liever aan het maken van goede gepersonaliseerde e-mails voor de mensen die wél geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Meer tips voor het opstellen van een succesvolle nieuwsbrief lees je in deze blog.

We ervaren het allemaal, dagelijks ontvangen we tientallen nieuwsbrieven van verschillende bedrijven. Het grootste deel van deze e-mails verwijder je direct.
Hoe zorg je ervoor dat de nieuwsbrieven die jouw bedrijf verstuurt niet direct in de prullenbak verdwijnen? Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt tussen al die andere e-mails en wél geopend wordt?

Wij geven je graag een aantal tips!

  1. Stuur een welkomstmail
    Stuur altijd een welkomstmail zodra iemand zich heeft ingeschreven voor het ontvangen van een nieuwsbrief. In de welkomstmail stel je het bedrijf voor maar ook jezelf als persoon. Dit kun je doen met een video of een blog. Door niet alleen het bedrijf voor te stellen maar ook jezelf zorg je vanaf het begin af aan voor een persoonlijke band.
    Geef daarnaast aan wat mensen kunnen verwachten van de nieuwsbrief, benoem het aantal keer dat er een nieuwsbrief (per maand) verstuurd zal gaan worden.
    Tot slot, benoem je in de welkomstmail altijd dat mensen jouw bedrijf ook kunnen volgen op Social Media.
  2. Kies een onderwerp waardoor direct duidelijk is welke voordelen jouw nieuwsbrief biedt
    Het onderwerp van de e-mail moet duidelijk aangeven waarom een lezen de nieuwsbrief zou moeten openen, welke voordelen heeft de lezer na het lezen van jouw nieuwsbrief? Zorg er daarnaast voor dat het onderwerp persoonlijk is en nieuwsgierigheid opwekt.
  3. Bepaal het doel
    Er zijn verschillende soorten nieuwsbrieven (commerciële en niet-commerciële). Het is goed om altijd vooraf te bedenken wat het doel van de e-mail is. Kies voor een afwisseling van commerciële en niet-commerciële nieuwsbrieven. Niet-commerciële nieuwsbrieven kunnen content bevatten die relevant is voor die specifieke doelgroep, hierdoor zorg je ervoor dat mensen niet denken dat jouw bedrijf alleen maar op sales gericht is.
  4. Maak gebruik van segmenten
    Definieer doelgroepen en de bijbehorende kenmerken zoals branche, functie en interesses. Maak op basis van deze informatie segmenten en schrijf content per segment. Hiermee voorkom je dat jouw e-mail direct in de prullenbak verdwijnt.
  5. Personaliseer de nieuwsbrief met merge tags
    In de meeste e-mailmarketing programma’s kun je gebruik van merge tags om kenmerken zoals voornaam dynamisch in te laten vullen in de nieuwsbrief. Een gratis programma zoals MailChimp biedt deze mogelijkheden. Hierdoor kan eenvoudig een persoonlijke touch gegeven worden aan de nieuwsbrief.
  6. Kies een passende Call to Action afhankelijk van het doel.
    Afhankelijk van het doel van de nieuwsbrief bepaal je de call to action. Toon de call to action bovenaan de e-mail, voor de lezers die direct over willen gaan tot actie.Plaats onderaan de nieuwsbrief nogmaals de call to action. Dit is belangrijk voor lezers die allereerst de nieuwsbrief willen lezen, alvorens over te gaan tot actie. Na het lezen van de nieuwsbrief moeten zij, via de call to action onderaan de e-mail, eenvoudig over kunnen gaan tot actie.
  7. Blijf A/B testen
    Welke tekst moet in de titel staan? Welke kleur moet de button van de call to action hebben? Moet er gebruik gemaakt worden van een afbeelding en op welke plaats in de nieuwsbrief?Uiteraard zijn er onderzoeken die een antwoord geven op de bovenstaande vragen.
    Uit onderzoek blijkt dat het toevoegen van afbeeldingen in een nieuwsbrief een positief effect heeft. De tekst naast een afbeelding wordt over het algemeen meer gelezen. Terwijl afbeeldingen in het midden van een nieuwsbrief als storend worden ervaren.
    Om zeker te zijn dat deze bevindingen ook in jouw nieuwsbrief voor de beste resultaten zorgen, is het goed om te A/B testen zodat je weet wat van toepassing is voor jouw doelgroep.
  8. Durf e-mailadressen uit je lijst te verwijderen
    Ondanks dat je een succesvolle nieuwsbrief hebt opgesteld kan het zijn dat iemand jouw e-mails niet opent. Deze persoon kan andere interesses hebben gekregen en niet langer geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrieven.
    Stuur deze personen nogmaals een e-mail met een mooie actie. Openen ze ook deze e-mail niet, stuur ze dan een laatste e-mail en geef aan dat je ze na deze e-mail niet meer zal gaan mailen. In deze laatste e-mail benoem je nogmaals de voordelen van het ontvangen van jullie nieuwsbrief. Je hebt er nu alles aan gedaan om deze persoon aan jouw bedrijf te binden. Verwijder deze persoon dan ook echt uit je e-maillijst. Besteed de tijd liever aan het maken van goede gepersonaliseerde e-mails voor de mensen die wél geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.
  9. Meten is weten
    Zorg dat je inzicht krijgt in de resultaten van de nieuwsbrief. In het e-mailmarketing programma dat je gebruikt krijg je vaak inzicht in het aantal e-mails dat is geopend en het aantal klikken in de nieuwsbrief. Maak daarnaast gebruik van UTM tagging zodat je de resultaten van je e-mails kunt analyseren in Google Analytics. Op deze manier kun je analyseren wat het gedrag is van bezoekers, die vanuit de nieuwsbrief op de website terecht zijn gekomen.

Wil jij hulp bij het opstellen van een succesvolle nieuwsbrief? Neem contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Wil jij weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?​

Effectief online adverteren