E-mail campagnes met Mailchimp

E-mailmarketing is een goede manier om in contact te blijven met je klanten, ze te informeren, inspireren en betrokken te houden bij jullie bedrijf. Zo kun je via een nieuwsbrief klanten onder andere op de hoogte houden van updates over je bedrijf en de branche, promoties, productontwikkelingen en evenementen die door jullie georganiseerd zijn of waar jullie aanwezig zijn.
Bij LOOP Online richten we ons niet op het versturen van een nieuwsbrief, wij helpen onze klanten bij het schetsen van een e-mail flow met daaraan gekoppelde e-mail campagnes.
We leren je wel graag meer over het opstellen van een succesvolle nieuwsbrief. Lees de tips in onze blog over het opstellen van een nieuwsbrief.

Waarom e-mail campagnes?

Veel bedrijven versturen nieuwsbrieven naar hun klanten. Er zijn twee redenen waarom wij ons niet richten op het versturen van nieuwsbrieven maar op het opzetten van e-mail campagnes:

1. E-mailmarketing als onderdeel van de customer journey

Het is belangrijk dat de e-mail die een persoon ontvangt aansluit bij de behoefte die ze op dat moment hebben. Wij werken een e-mail flow uit, waarin we de boodschap benoemen die we via de e-mail willen overbrengen, rekening houdend met de fases van de customer journey waarin (potentiële) klanten zich bevinden en het doel van de e-mail.

Je vraagt je misschien af hoe we dit bedoelen? We geven graag een toelichting, de inhoud van de e-mails is uiteraard verschillend per bedrijf.
- Aan het begin van de customer journey zijn personen op zoek naar meer informatie, ze verdiepen zich in jullie bedrijf en het aanbod zodat ze op basis daarvan aanbieders kunnen vergelijken. We kiezen er daarom voor om in het begin (de oriëntatiefase) e-mails te sturen waarin we een toelichting geven over jullie actuele aanbod.
- Als deze e-mail is geopend, ontvangen ze een aantal dagen later een e-mail met daarin aanbiedingen en promoties. Als deze e-mail is geopend, ontvangen ze nog een aantal dagen laten een e-mail met reviews van klanten. Op deze manier bezorgen we (potentiële) klanten de juiste informatie, in de juiste fase, zodat ze in staat zijn om de beslissing te nemen voor jullie bedrijf te kiezen (de beslissingsfase).
- Na een aantal weken sturen we een e-mail waarin we ze op de hoogte brengen van nieuwe producten, evenementen etc. Door deze laatste e-mail verlengen we het koopproces en blijven we top of mind (de loyaliteitsfase).

De e-mails stellen we in via een e-mail campagne, op de juiste volgorde zoals bepaalt in de e-mail flow, waarbij personen een nieuwe e-mail ontvangen op basis van een voorgaande actie.

2. Bereik nieuwe personen via e-mail campagnes

Wist je dat je met e-mail campagnes ook nieuwe personen kunt bereiken, die nog niet eerder van jouw bedrijf hebben gehoord en die nog niet hebben aangegeven jullie nieuwsbrieven te willen ontvangen? Klinkt goed toch?
In een e-mail campagne kun je huidige abonnees eenvoudig de e-mail laten doorsturen naar familie, vrienden en collega’s. Deze personen bevinden zich in de triggerfase van de customer journey. Ze hebben misschien nog nooit van jullie bedrijf gehoord, of op dit moment geen behoefte aan jullie producten en diensten. Het is belangrijk om de boodschap van de e-mail hierop aan te passen. Als je de personen aanspreekt met de juiste content kun je op deze manier veel nieuwe e-mailadressen verzamelen, die je vervolgens weer kunt gebruiken in een volgende e-mail campagne.

Bij het opstellen van e-mail campagnes maken wij gebruik van Mailchimp.

Wil jij aan de slag met e-mail campagnes in Mailchimp?

Wat is Mailchimp?

Mailchimp is een van de meest gebruikte programma’s om e-mails te versturen. Het is een marketing automatiseringsplatform waarin je onder andere e-mail campagnes opzet, e-mailadressen onderverdeeld in groepen en segmenten zodat je op basis daarvan de e-mails kunt personaliseren.
Mailchimp is gratis te gebruiken tot 2000 e-mailadressen, je kunt dan maximaal 10.000 e-mails per maand versturen en maximaal 2000 e-mails per dag.
We horen je denken, ‘’dus ik kan met een gratis e-mailprogramma bestaande klanten bereiken in de juiste fase van de customer journey én nieuwe potentiële klanten bereiken?’’. Dat kan zeker, en wij helpen je er graag bij!

Kom met ons in contact