Hoe werkt Google Shopping?

Toon producten uit jouw webshop aan personen die op dat moment op zoek zijn in Google.

Zodra je in Google op zoek gaat naar een product dat je wilt kopen worden Google Shopping advertenties getoond. Google Shopping advertenties herken je aan de afbeelding en prijs die bij de advertentie voor een product te zien zijn. Deze advertenties worden bovenaan getoond op een prominente positie, dé plek om met jouw assortiment ook gezien te worden!

Door een effectieve inzet van Google Shopping campagnes haal je meer omzet uit jouw webshop.

Google Shopping campagnes

Google Shopping is onderdeel van Google Ads (Shopping Google Ads), een Google Shopping campagne maak je dan ook in het Google Ads account van jouw bedrijf. Een vereiste voor het opzetten van Google Shopping campagnes is een actieve Google Ads feed in het Google Merchant Center. Door in het Google Merchant Center een productfeed toe te voegen maak je jouw assortiment beschikbaar voor campagnes. Zodra aan deze voorwaarden is voldaan kan je de Shopping campagne opzetten.

Google Ads Shopping voordelen

De inzet van Google Shopping campagnes heeft meerdere voordelen. 

1. Consument ziet veel informatie ter vergelijking
Doordat de Google Shopping advertenties de productnaam, product afbeelding en prijs tonen ziet men veel informatie over een product voordat er op de advertentie wordt geklikt.
De kans is dan ook groot dat iemand die na het zien van deze informatie doorklikt naar de website tot een aankoop zal overgaan. Ze hebben immers al de prijzen en producten kunnen vergelijken!

2. Betaal alleen voor relevant verkeer
Aangezien je pas hoeft te betalen zodra men heeft geklikt op een Google Shopping advertentie betaal je enkel voor relevant verkeer. De bezoekers kiezen er bewust voor om het product in detail op de webshop te gaan bekijken, dit zijn jouw potentiële klanten.

3. Consumenten zien actuele informatie
De productfeed in Google Merchant Center zal dagelijks worden vernieuwd waardoor men de actuele prijs en overige informatie te zien krijgt. Ook adverteer je enkel met producten in Google Shopping die ook op voorraad zijn, dit om teleurstelling bij bezoekers aan je webshop te voorkomen.

4. Campagnes optimaliseren op rendement
In Google Ads kunnen we exact zien welke campagnes, producten en zoekopdrachten voor verkeer naar de webshop hebben gezorgd en hoeveel dit heeft opgeleverd.
Op basis van deze resultaten kunnen de Google Shopping campagnes geoptimaliseerd worden zodat er een zo hoog mogelijk rendement behaald wordt.

5. Campagnes optimaliseren op kenmerken
Grote kans dat je bepaalde producten uit jouw webshop liever verkoopt dan andere producten. Dit kan o.a. te maken hebben met de marge of de voorraad. Met Google Shopping campagnes kan hierop ingespeeld worden waardoor je een selectie van jouw assortiment promoot.

LOOP Online stuurt bij op ROAS = Return On Ad Spend
Wij besteden jouw marketingbudget alsof het ons eigen geld is!

Google Shopping campagne opzetten

In tegenstelling tot het opzetten van Google Ads campagnes voor het zoeknetwerk geef je bij Google Shopping geen zoekwoorden op. Bij Google Shopping campagnes kijkt Google naar de opgegeven productinformatie in de feed. Daarom is het van belang dat jouw product feed zo optimaal mogelijk is ingericht.

LOOP Online zet Google Shopping campagnes op volgens een bewezen methode.
Profiteer van de kennis die bij ons aanwezig is en start nu met effectieve Google Shopping campagnes.
Laat ons jouw Google Shopping campagne opzetten en maandelijks optimaliseren zodat jij je kan focussen op de webshop.

Google Shopping als onderdeel van de customer journey

De Google Shopping strategie die wij hanteren is gebaseerd op het SEE-THINK-DO model van Google. We zetten meerdere Google Shopping campagnes in om de doelgroep in verschillende fases van de customer journey te bereiken. Zo bereiken we de doelgroep in de eerste fase (SEE-fase) met algemene zoektermen, terwijl de doelgroep in de THINK & DO-fase met specifieke zoektermen worden opgevangen. Afhankelijk van het product waarvoor je adverteert is de doelgroep in de DO-fase gericht op zoek naar een productnaam in combinatie met merk, typenummer, afmetingen etc. Door gebruik te maken van campagne prioriteiten en uitsluitingszoekwoorden bepalen we welke zoekopdracht in welke Google Shopping campagne wordt opgevangen. Op deze manier behouden we de controle over de budgetverdeling voor de verschillende fases. Zodat het meeste advertentiebudget besteedt wordt aan de campagnes in de fase die voor jouw bedrijf het belangrijkste is.

Wil je eens sparren over Google Shopping opzetten voor jouw webshop?

Channable feed optimalisatie voor Google Shopping

Channable is een tool om de productfeed van een webshop te optimaliseren. Het voordeel is vervolgens dat je deze geoptimaliseerde productfeed via Channable kan koppelen met diverse platformen. Enkele platformen waar de geoptimaliseerde feed gebruikt kan worden zijn Bol.com, Amazon, Bing Ads en Google Ads.
Afhankelijk van de aanwezige feed zetten we Channable in om de juiste producten in een optimale vorm te tonen bij de Google Shopping advertenties. In overleg stemmen we af of feed optimalisatie via Channable voor jouw webshop een toevoeging kan zijn.

Meer weten over Channable? Lees onze blog

Google Shopping uitbesteden?

Merk je dat je te weinig kennis of tijd hebt om jouw Google Shopping campagnes goed op te zetten en te beheren? Of heb je de indruk dat er te weinig rendement wordt behaald met de huidige Google Shopping campagnes?
Neem dan contact met ons op zodat we jouw webshop ook optimaal vindbaar laten worden met behulp van Google Shopping.
Bij LOOP Online zijn we gecertificeerde Google Shopping specialisten die weten hoe je een positief rendement haalt uit Google Shopping.

✅ Advies voor jouw bedrijf op maat
Gesprek met Google Ads specialist
✅ Wij werken met slechts 1 maand opzegtermijn

Til jouw webshop naar the next level met Google Shopping!

Offerte aanvragen