YouTube adverteren

Met YouTube video campagnes kunnen video’s van jouw bedrijf getoond worden op YouTube, voor andere video’s, op specifieke kanalen waar de doelgroep zich bevindt. Of in de YouTube zoekresultaten zodra iemand in YouTube specifieke zoekwoorden gebruikt.

Voordelen adverteren op YouTube

Wij geven je graag een goed beeld wat de voordelen zijn voor jouw bedrijf om te adverteren op YouTube:

  1. Een krachtige boodschap
    Door te adverteren met een video kun je de boodschap naar de doelgroep nog beter overbrengen. Het geeft je de kans om online veel details en sfeer te laten zien.
    Hoe fijn vind je het zelf om een product video te bekijken voordat je een product online koopt? Of een eerste indruk te krijgen van het vakantiepark dat je online gaat boeken?

  2. Kosten YouTube adverteren
    Het is relatief goedkoop om te adverteren op YouTube. Afhankelijk van de biedstrategie die is ingesteld betaal je onder andere per vertoning of per videoweergave. Onze ervaring is dat bedrijven met de biedstrategie CPV (= cost per view) al voor 1 cent per weergave veel relevante personen bereiken.

  3. Groot bereik én bereik de juiste doelgroep
    Door de lage kosten per weergave kun je met het adverteren op YouTube een groot bereik creëren binnen je marketingbudget. Je bereikt veel mensen maar zeker ook de juiste mensen. Met YouTube campagnes kunnen we de doelgroep bereiken op basis van interesses, demografie, specifieke YouTube kanalen waar de doelgroep zich bevindt, zoekwoorden die gebruikt worden in YouTube en remarketinglijsten. De remarketinglijsten bestaan uit bezoekers die eerder jullie website hebben bezocht of eerder jullie YouTube kanaal of een specifieke video hebben bekeken.

Wil je adverteren op YouTube?

Video adverteren als onderdeel van de customer journey

Als een persoon voor de eerste keer in aanraking komt met jullie bedrijf, is het in een video minder effectief om direct aan te zetten tot het in contact komen met je bedrijf, dit kan als opdringerig en irritant worden ervaren. Aanzetten tot contact kan wel als deze persoon zich in een volgende fase bevindt. Het is belangrijk dat de doelgroep, per fase van de customer journey, andere video content te zien krijgt zodat de video aansluit bij de behoefte die ze op dat moment hebben. Het is aan te raden om per fase andere call to actions in de video te gebruiken, afhankelijk van het doel dat we met de video willen bereiken. Dit alles wordt uitgewerkt in een videoflow.
Een videoflow geeft inzicht in welke videoboodschap we overbrengen, rekening houdend met de fases van het koopproces waarin potentiële klanten zich bevinden.

Je vraagt je misschien af hoe we dit aanpakken? We geven graag een toelichting, de inhoud van de video’s is uiteraard verschillend per bedrijf.

  • In de eerste (trigger)fase kiezen we voor een korte video waardoor de doelgroep nieuwsgierig wordt naar jullie bedrijf. Deze video moet krachtig en inspirerend zijn. In deze fase willen we personen bereiken die nog niet bekend zijn met jullie bedrijf. De video wordt getoond voor andere video’s, op specifieke YouTube kanalen.
  • Als ze de eerste video hebben bekeken, komen ze in de volgende (oriëntatie)fase terecht en krijgen ze een andere video te zien. Dit kan bijvoorbeeld een bedrijfsvideo zijn waarin globaal te zien is wat jullie de doelgroep kunnen bieden.
  • In de derde fase kunnen we onder andere productvideo’s tonen, deze video’s mogen langer duren dan de video’s in de eerste fase. In de derde fase van de customer journey zijn ze namelijk al geïnteresseerd in jullie producten en geven we ze via een video meer informatie. De productvideo’s worden getoond in de YouTube zoekresultaten zodra de doelgroep zoekt naar specifieke zoekwoorden.
  • Bestaande klanten bevinden zich in de loyaliteits fase, deze personen willen we met video’s betrokken houden bij jullie bedrijf. In deze fase worden daarom video’s getoond met leuke updates over jullie bedrijf of de introductie van een nieuw product.

Video advertentiereeks in Google Ads

De volgorde van de video’s zoals deze inzichtelijk zijn gemaakt in de videoflow, worden in de YouTube campagne ingesteld als advertentiereeks. Zodra een persoon de eerste video heeft gezien komt deze in de volgende fase terecht en wordt de tweede video getoond, vervolgens de derde video etc.

De kosten per videoweergave die je wilt betalen mogen hoger zijn naarmate een persoon zich verder in de video flow bevindt, hoe verder in de flow hoe relevanter de personen namelijk zijn die je bereikt. Op deze manier zetten wij effectieve YouTube campagnes in voor jouw bedrijf. Wil je dit zelf graag ervaren?

Kom met ons in contact